به گزارش کاج؛ مجید انتظامی، آهنگساز نامآشنای کشورمان که پس از حدود یک دهه دوری خودخواسته از فضای سینما، با آهنگسازی فیلم «مجنون» به این عرصه بازگشته، در گفتوگویی به تشریح انگیزهها و دغدغههای خود پرداخت.
وی در پاسخ به این پرسش که «یکی از ویژگیهای بارز در کارنامه شما، تجربههای شاخصی است که با ادای احترام به دوران دفاع مقدس به ثبت رسیده و آهنگسازی فیلمهای دفاعمقدسی بخشی از همین تجربههاست. پس از سالها دوری از این عرصه باردیگر با آهنگسازی فیلمی مرتبط با یکی از فرماندهان شاخص جنگ هشتساله به این عرصه بازگشتید. کمی از ریشه این علاقهمندی و دغدغهتان بگویید.» اظهار داشت:
«در دوران جنگ ۸ ساله دفاعمقدس بسیار خود را همراه رزمندهها میدیدم و علاقهمند بودم برای آنها کاری انجام دهم. شاید اگر قوای جسمیام اجازه میداد آن سالها خود به میدان جنگ میرفتم. اصولا به نظرم اگر در هر انسانی عِرق ملی وجود نداشته باشد دیگر چه اهمیتی دارد که کجا زندگی کند. من سالها در آلمان درس خواندم و زندگی کردم اما در نهایت به مملکتم برگشتم چون هویت من اینجا بود. حتی با اینکه پسرم ۱۰ سال خارج از کشور تحصیل کرد، اصلا دلم نخواست تا برای دیدن او سفر کنم.
من مملکتم را با تمام مشکلات و کاستیهایش دوست دارم و با مردم در مصائب و مشکلاتشان شریکم. بنابراین فکر نکنید من هم در رفاه کامل هستم و همه چیز برایم فراهم است. در طول سالهایی که کار نمیکردم پیشنهادات بسیاری داشتم اما متأسفانه روند تولید و ساخت فیلمها از فضای ذهنی و تفکر من دور بود. مدتهاست فیلمهای خوب کم تولید میشود و از این تعداد فیلمهای خوب تنها چند درصد سراغ من میآیند و قدرت انتخابی مشخص دارم؛ انتخابی که به ذهن من نزدیک باشد. بر این اساس زمانی که فیلم «مجنون» به من پیشنهاد شد سالها بود که خودخواسته از فضای کاری دور بودم.»
ازخودگذشتگی شهید زینالدین؛ الهامبخش آهنگساز
انتظامی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به شخصیت شهید مهدی زینالدین و چگونگی انعکاس این شخصیت در موسیقی فیلم توضیح داد:
«امثال زینالدینها از همه چیز خود گذشتند؛ از زن و فرزند و پدر و مادر گذشتند تا خاک خود را حفظ کنند. برای چه؟ چه به دست آوردند؟ خاکشان را. اگر اسم این ازخودگذشتگی نیست پس چیست؟ آنچه در «مجنون» عریان است، این است که یک انسان، یک فرمانده، تمام وجودش را میگذارد تا نفرات و خاکش را که بسیار برایش اهمیت دارد، حفظ کند. من هم بهعنوان آهنگساز باید سعی میکردم این حس را با استفاده از سازها و ملودی درست پررنگتر نشان دهم و هم از ملودیهای سخت دوری کنم تا تمامی بینندگان و شنوندگان را با فیلم همراه سازم. این کاری است که در تمام سالهای فعالیت خود سعی بر انجامش داشتهام و فکر میکنم با توجه به بازخوردی که از مردم عزیز در طول سالیان گرفتهام، در راهم و ارتباط با آنها موفق بودهام.»
سیمرغ فجر و استقبال مردم
مجید انتظامی که برای آهنگسازی فیلم «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد در پایان با اشاره به استقبال پرشور مردم از آثارش در کنسرت اخیرش در تالار وحدت، این محبت را نشانه درست بودن مسیر هنری خود خواند.






پاسخها